Dnes je 21. 12. 2025 a svátek má Natálie

Prázdninový provoz na silnicích je tu. Nač si na cestě na dovolenou dávat pozor?

ČESKO – Dnešním dnem školákům začaly prázdniny a řada lidí tak začne vyrážet na dovolené. Ať už v rámci tuzemska nebo i dalších evropských zemí mnozí jako dopravní prostředek volí své vlastní auto. V takovém případě je ale nezbytné počítat nejen s tím, že na silnicích také zavládne „prázdninový provoz“…

Prázdninové cestování je velmi specifické, dle dopravních expertů intenzita provozu slábne v průměru až o 15 %. Samozřejmě, že se mění také časy „špičky“, zatímco ve všední dny ráno a odpoledne je řidičů na silnicích méně, typicky silná na provoz je naopak sobota. Stejně tak se mnoho řidičů „přesune“ na klasické dovolenkové trasy, typicky na ty směrem na jih, ať už je to cesta k Jadranu nebo do Itálie. Ovšem vzhledem k tomu, že obecně těch, kdo dojíždějí do práce v běžném režimu, je méně, jsou letní měsíce využívány k opravám silnic. Je proto třeba počítat s tím, že ne všechny silnice budou v létě standardně průjezdné.

Podle Jana Rýdla, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic, by však zejména „hlavní tahy“ Českem přes léto měly být průjezdné relativně bez překážek. Co se týká nejproblematičtější dálnice D1 spojující Prahu s Moravou, tak tam by problémy nastávat neměly. „Jediné místo, kde se na D1 bude pracovat po celou letní sezonu až do listopadu, je rekonstrukce povrchu před Prahou mezi kilometry 16.-21. Jinak je D1 celá volná a modernizovaná, je to aktuálně dobrá dálnice a následujících 20 let to tak bude,“ shrnul tedy Rýdl. Dle jeho slov je pak třeba počítat jen s běžnými údržbami, ty jsou však zakázány v časech, kdy lze čekat dopravní špičku. S čím by naopak řidiči měli počítat, jsou opravy silnic první třídy –  např. silnice č. 38 vedoucí od Jihlavy směrem na Znojmo.

A co bezpečnost?

Prázdninové cestování se však pojí i s mnoha dalšími specifiky. Nejen s ohledem na opravy silnic, jejich možné uzavírky a příp. problémy s kolonami je zejména v létě namístě zaměřit se také na bezpečnost za volantem. Podle Tomáše Neřolda, vedoucího odd. BESIP ministerstva dopravy, jsou letní prázdniny na silnicích nejrizikovějším obdobím roku. „Doprava je velmi intenzivní, lidé často řídí unavení. Za období července a srpna se tak stane pětina celoročního počtu nehod,“ shrnul. Proto je potřeba dávat pozor nejen na sebe, ale také na další zranitelné účastníky provozu – chodce i cyklisty, kterých se v letních měsících na silnicích pohybuje více.

Intenzita nehod v letních měsících roste i proto, že lidé často za volantem ztrácejí pozornost, nevěnují se řízení, a pak vznikají problémy např. v oblastech s dopravními omezeními. Před nimi je vždy třeba adekvátně snížit rychlost, klíčový je však bezpečný rozestup mezi vozidly. „To je obecně velký nešvar, někteří řidiči se na ostatní ´lepí´. Když ale přijde náhlé brzdění, nemají prostor situaci řešit,“ shrnul také Neřold. Proto by se řidiči měli v úsecích s různými uzavírkami soustředit ještě více, neměli by se nechat znervóznit a především by neměli zmatkovat.

Nezbytnosti před cestou

Ačkoliv se lze setkat s různými doporučeními, kdy přesně vyrazit konkrétně na cestu k moři, úplně univerzální pravidlo či tip na „lepší“ cestování neplatí (tj. zda jet na noc či naopak brzy ráno). Jak ale Neřold shrnul, obecně není doporučováno sedat za volant před delší trasou, pokud člověk spal méně než šest hodin. I když v noci se pak některým řídí lépe (i kvůli slabšímu provozu), je třeba myslet na to, že právě v noci je „kritické období“ mezi druhou a třetí hodinou ranní, kdy se také stává nejvíce nehod. V tuto dobu by se tedy řidiči měli ideálně střídat, příp. by spolujezdec měl na řidiče „dohlížet“.

Během cesty je pak vhodné dělat si také přestávky, ideálně po 2,5 hodinách jízdy – nezbytnými se stávají pod době 3,5-4 hodin za volantem. Přestávky by si řidiči měli dělat, i když zrovna únavu nepociťují – klíčové je vystoupit z auta alespoň na 15 minut, projít se, rozhýbat se.

V případě cest do zahraničí by se řidiči měli seznámit také s dopravními předpisy a v zemích, kudy budou projíždět. Ty lze naleznout jak na stránkách českých autoklubů, tak i na stránkách europa.eu, kde je možné vyhledat si veškeré platné předpisy všech zemí EU (a to i v češtině). Dostupná je pro řidiče také mobilní aplikace Going Abroad, která všechny potřebné informace obsahuje.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Revue

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalme fascinující příběh o babylonské věži!

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalme fascinující příběh o babylonské věži!

Babylonská věž patří k nejmocnějším symbolům lidské touhy dotknout se nebes – a zároveň k nejstarším varováním před vlastní pýchou. Biblický mýtus, který se stal součástí společné paměti lidstva, však ...
Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Archa úmluvy – poklad, který možná nemá být nikdy nalezen

Archa úmluvy – poklad, který možná nemá být nikdy nalezen

Zlato, posvátná moc a tisíce let ticha. Archa úmluvy, symbol smlouvy mezi Bohem a lidem Izraele, byla kdysi nejdůležitějším předmětem starověkého světa. Pak se po ní slehla zem. Od dobytí ...
Proč zrovna lidé zvolili monogamii? Odpověď vás možná překvapí

Proč zrovna lidé zvolili monogamii? Odpověď vás možná překvapí

Lidé patří k málokterým tvorům, kteří dávají přednost dlouhodobým párovým svazkům. Jak k tomu ale došlo? Evoluční příběh spojuje vznik rodiny s překvapivým faktorem – s masem, které se stalo ...
Pod zemí planou plameny: Peklo v indickém městě Jharia nehasne

Pod zemí planou plameny: Peklo v indickém městě Jharia nehasne

Na severovýchodě Indie se už víc než sto let odehrává katastrofa, která pohlcuje města, domy i lidské životy. V oblasti Jharia hoří podzemí – doslova. Uhelné žíly tu planou bez ...
Příběh Anny Frankové zná celý svět. Ale kdo prozradil její úkryt?

Příběh Anny Frankové zná celý svět. Ale kdo prozradil její úkryt?

Po více než dvaceti měsících skrývání přišlo jedno jediné udání. Ráno 4. srpna 1944 gestapo obklíčilo dům na amsterodamském Prinsengrachtu a zatklo všechny obyvatele tajného zadního traktu. Anna Franková tehdy ...
Když se oceány probudily: Tajemství kambrijské exploze

Když se oceány probudily: Tajemství kambrijské exploze

Před více než půl miliardou let se na Zemi odehrála událost, která změnila všechno. Oceány se náhle zaplnily tvory tak podivnými, že i dnešní sci-fi by se mohlo inspirovat. Kambrijské ...
Příběh nejsmutnějšího z velkých mužů: Abraham Lincoln sváděl neviditelný boj s temnotou

Příběh nejsmutnějšího z velkých mužů: Abraham Lincoln sváděl neviditelný boj s temnotou

Abraham Lincoln, dnes vnímaný jako jeden z nejmoudřejších prezidentů Spojených států, se v mládí i dospělosti potýkal s hlubokými depresemi. Aby zmírnil své duševní utrpení, sahal po lécích, které však ...
Piráti, krev a výkupné: Vítá vás nejnebezpečnější moře světa

Piráti, krev a výkupné: Vítá vás nejnebezpečnější moře světa

Za oslnivým světlem a tyrkysovou hladinou Adenského zálivu se skrývá temná realita – piráti, chudoba a zoufalství. Místo, kde kdysi bývala naděje, se proměnilo v dějiště nelítostného boje o přežití. ...
Poznejte příběh faraona, jehož hrobka přežila staletí – a zjistěte, proč se zrodila legenda o kletbě

Poznejte příběh faraona, jehož hrobka přežila staletí – a zjistěte, proč se zrodila legenda o kletbě

V srdci egyptské nekropole, kde se okrové skály třpytí v žáru slunce a modř nebe se zdá nekonečná, spočívají faraoni. Údolí králů láká turisty i archeology, ale jedno jméno se ...