Dnes je 21. 12. 2025 a svátek má Natálie

Ocelová lana Sinoport odolávají korozi násobně déle

Společnost Sinoport se orientuje na výrobky ze železa a oceli. Díky tomu, že udržuje strategické partnerství s výrobci z celé Asie od Turecka až po Japonsko, dokáže pro zakázkovou výrobu zvolit ideální řešení.

„Kromě lisování a svařování, CNC obrábění a kovaných výrobků dodáváme na český trh také ocelová lana, která slouží k zajištění svahů proti sesuvům půdy, například v okolí železničních tratí a silničních tahů. Lana necháváme vyrábět u našeho partnera v Asii a uvádíme je na trh pod vlastním jménem,“ popisuje Michal Šťastný, jednatel společnosti Sinoport.
V minulosti se pro zajištění terénu běžně používala lana v povrchové úpravě galvanický zinek či mnohem odolnější žárový zinek. Jelikož jsou však lana instalována ve vnějším prostředí a existoval požadavek na dlouhou životnost, přišel Sinoport s inovativním řešením.
„V povrchové úpravě používáme kombinaci devadesáti procent zinku a deseti procent hliníku. Tato úprava není od základu nová, používá se v námořnictví a v přístavech – tedy v prostředí s vysokým výskytem soli, která je vůči oceli agresivní, a je tak potřeba lepší povrchová úprava pro vyšší odolnosti vůči korozi,“ popisuje Michal Šťastný metodu, která vede ke zvýšení odolnosti lan pro zasíťování svahů.

Ocelová lana Sinoport chrání svahy před sesuvy

Koroze po dvou dnech
„Abychom byli schopni prokázat, že naše povrchová úprava pomůže našim odběratelům ocelových lan dosáhnout životnosti projektů v desítkách let, museli jsme provést testování odolnosti proti korozi v akreditované laboratoři,“ vysvětluje Šťastný.
Projekt Pevnostní zkoušky a korozní testování ocelových lan spolufinancovala Evropská unie. Jeho hlavním cílem bylo dosažení výrazného zvýšení kvality a výkonnosti ocelových lan Sinoport, potvrzení jejich vysoké pevnosti a odolnosti vůči korozi.
„Ještě před zahájením testování našich lan v inovativní povrchové úpravě jsme pro srovnání provedli test lan aktuálně dostupných na našem trhu v povrchové úpravě galvanický zinek a žárový zinek. Na prvním z nich se objevila červená koroze již po 48 hodinách, na druhém po 168 hodinách, i když minimální, dokonce ani po 216 hodinách nebyla příliš rozsáhlá,“ popisuje Šťastný.

Instalace ocelových lan u železniční trati Sudoměřice/Votice

Více než tisíc hodin v solné mlze
Koroziodolnost se testuje v solné mlze, tedy ve velmi agresivním prostředí, náklady jsou pochopitelně přímo úměrné délce testování. Sinoport počítal s tím, že délka zkoušky lana s povrchovou úpravu s přídavkem hliníku potrvá 1000 hodin, rozhodl se tedy požádat o podporu v rámci grantového řízení vypisovaného Evropskou unií, konkrétně z programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost.
„Neměli jsme s podáváním grantové žádosti předešlou zkušenost, naštěstí k žádosti existuje podrobný manuál. I přesto naše žádost obsahovala několik chyb, které nám však projektoví manažeři API pomohli identifikovat a poradili, jak je odstranit,“ uvádí k procesu podání žádosti jednatel Šťastný.
Samotné testování pak proběhlo začátkem letošního roku v Technických laboratořích Opava a prokázalo, že lana Sinoport s novou úpravou vydržela až 1000 hodin, než se objevily první známky červené koroze. „Testováním se podařilo splnit cíl našeho projektu – potvrdila se vysoká pevnost, odolnost vůči korozi a celková kvalita našich produktů, která přispívá ke konkurenceschopnosti Sinoportu a prokazuje, že dodáváme spolehlivější a trvanlivější ocelová lana,“ uzavírá Michal Šťastný.

Typy koroze
Bílá koroze – Povrchová koroze, která nemá vliv na pevnost materiálu. Vzniká oxidací zinku či hliníku, ke které dochází při neodvětrávané vlhkosti. Proto, přestože lana Sinoportu vydrží při venkovní aplikaci desítky let, je důležité je skladovat v suchu. Jsou namotána na cívkách běžně po 1000 metrů a ty jsou zabaleny ve fólii. Pokud by takto byla lana skladována venku na dešti, voda by se dostala až do středu cívky, odkud není možné ji efektivně odvětrat. Během několika dní se pak může objevit bílá koroze. Po instalaci lan ve venkovním prostředí toto již nehrozí, jelikož je vlhkost přirozeně odvětrávána a nikde nekondenzuje. Bílá koroze sama o sobě sice nemá negativní vliv na materiál, ale „požírá“ povrchovou úpravu. Ocel poté není chráněna a již během 24 hodin se může objevit červená koroze.
Červená koroze – Červená koroze negativně ovlivňuje pevnost kovového materiálu, různé typy povrchové úpravy se jí snaží zabránit.

Staňte se členy FB skupiny Život v Libereckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Revue

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalme fascinující příběh o babylonské věži!

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalme fascinující příběh o babylonské věži!

Babylonská věž patří k nejmocnějším symbolům lidské touhy dotknout se nebes – a zároveň k nejstarším varováním před vlastní pýchou. Biblický mýtus, který se stal součástí společné paměti lidstva, však ...
Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Nejen pieta, ale také praktické záležitosti. Ani místo na hřbitově není zadarmo. Co lidé často nevědí

Nejen pieta, ale také praktické záležitosti. Ani místo na hřbitově není zadarmo. Co lidé často nevědí

Nejen o Dušičkách se na hřbitově setkáváme s tichem a úctou k těm, kteří už mezi námi nejsou. Zapálíme svíčku, položíme květiny a vzpomeneme. Přesto mnozí netuší, že to, co ...
Archa úmluvy – poklad, který možná nemá být nikdy nalezen

Archa úmluvy – poklad, který možná nemá být nikdy nalezen

Zlato, posvátná moc a tisíce let ticha. Archa úmluvy, symbol smlouvy mezi Bohem a lidem Izraele, byla kdysi nejdůležitějším předmětem starověkého světa. Pak se po ní slehla zem. Od dobytí ...
Proč zrovna lidé zvolili monogamii? Odpověď vás možná překvapí

Proč zrovna lidé zvolili monogamii? Odpověď vás možná překvapí

Lidé patří k málokterým tvorům, kteří dávají přednost dlouhodobým párovým svazkům. Jak k tomu ale došlo? Evoluční příběh spojuje vznik rodiny s překvapivým faktorem – s masem, které se stalo ...
Pod zemí planou plameny: Peklo v indickém městě Jharia nehasne

Pod zemí planou plameny: Peklo v indickém městě Jharia nehasne

Na severovýchodě Indie se už víc než sto let odehrává katastrofa, která pohlcuje města, domy i lidské životy. V oblasti Jharia hoří podzemí – doslova. Uhelné žíly tu planou bez ...
Příběh Anny Frankové zná celý svět. Ale kdo prozradil její úkryt?

Příběh Anny Frankové zná celý svět. Ale kdo prozradil její úkryt?

Po více než dvaceti měsících skrývání přišlo jedno jediné udání. Ráno 4. srpna 1944 gestapo obklíčilo dům na amsterodamském Prinsengrachtu a zatklo všechny obyvatele tajného zadního traktu. Anna Franková tehdy ...
Když se oceány probudily: Tajemství kambrijské exploze

Když se oceány probudily: Tajemství kambrijské exploze

Před více než půl miliardou let se na Zemi odehrála událost, která změnila všechno. Oceány se náhle zaplnily tvory tak podivnými, že i dnešní sci-fi by se mohlo inspirovat. Kambrijské ...
Příběh nejsmutnějšího z velkých mužů: Abraham Lincoln sváděl neviditelný boj s temnotou

Příběh nejsmutnějšího z velkých mužů: Abraham Lincoln sváděl neviditelný boj s temnotou

Abraham Lincoln, dnes vnímaný jako jeden z nejmoudřejších prezidentů Spojených států, se v mládí i dospělosti potýkal s hlubokými depresemi. Aby zmírnil své duševní utrpení, sahal po lécích, které však ...
Piráti, krev a výkupné: Vítá vás nejnebezpečnější moře světa

Piráti, krev a výkupné: Vítá vás nejnebezpečnější moře světa

Za oslnivým světlem a tyrkysovou hladinou Adenského zálivu se skrývá temná realita – piráti, chudoba a zoufalství. Místo, kde kdysi bývala naděje, se proměnilo v dějiště nelítostného boje o přežití. ...