Kde hlásit problém a co budete potřebovat
Na letišti vyhledejte přepážku označenou jako Baggage Service,Lost and Found nebo Baggage Claim Desk– zpravidla bývá poblíž pásu s výdejem zavazadel. S personálem zde sepíšete tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report), tedy něco jako hlášení o problémech v doručení zavazadel. Jedná se o klíčový doklad při dalším jednání s dopravcem, proto si jej dobře uschovejte. Do protokolu uveďte kontaktní údaje a adresu, kam má být kufr doručen. Pokud plánujete po příletu cestovat, uveďte více adres i s daty, kdy se na nich budete nacházet.
Co dělat, když vám chybí základní věci
Zpoždění kufru často znamená, že nemáte hygienické potřeby, čisté oblečení, opalovací krémy a mléka, léky nebo věci pro děti. Právě v takových případech máte podle Montrealské úmluvy nárok na náhradu nutných výdajů, které jste museli vynaložit kvůli zpoždění svých zavazadel.
Zákon nedefinuje přesnou lhůtu, tedy přesný počet hodin zpoždění zavazadel – často rozhoduje samotná situace. Pokud jste byli nuceni koupit si například zubní kartáček a pyžamo, protože jste neměli dvě noci v čem spát, případně plavky, abyste se mohli koupat na zaplaceném zájezdu k moři, či oblek, protože vás krátce po příletu čekalo vystoupení na odborné konferenci, pak lze důvodně předpokládat, že náklady vám budou uznány bez větších problémů, a to např. i při 12hodinovém zpoždění zavazadel. Vždy si však uschovejte účtenky, případně další doklady, které podpoří tvrzení o tom, proč jste si věci nutně potřebovali rychle zakoupit. Aerolinka je může chtít doložit. Nárok se vztahuje pouze na přiměřené a nutné výdaje – luxusní zboží či elektronika proplaceny nebudou. Aerolinie mohou mít také své vnitřní předpisy, v kterých se nad rámec zákona zavazují k úhradě nezbytných výdajů při zpoždění zavazadel delším např. než zmíněných 12 hodin nebo třeba 24 hodin.
Kdy nárok obvykle nevzniká
Pokud dojde ke zpoždění zavazadla při návratu domů, nárok na proplacení výdajů obvykle nevzniká. Předpokládá se, že veškeré nezbytnosti máte doma k dispozici. Opožděný kufr vám ale musí být i tak bezplatně doručen na vámi určenou adresu.
Co když letíte s přestupem
Zpoždění kufru může nastat také při přestupu, někdy se totiž nedostane do dalšího letadla včas. I v tomto případě nahlaste problém hned po příletu do cílové destinace. PIR protokol vyplňujete vždy na letišti, kde jste čekali na výdej zavazadla, i když zavazadlo zůstalo třeba na předchozím letišti.
Cestovní pojištění mít nemusíte, ale…
Nárok na úhradu nutných výdajů máte i bez cestovního pojištění – odpovědnost za zavazadla nese letecký dopravce. Přesto se pojištění může hodit. Některé pojišťovny totiž nabízejí rychlejší výplatu (např. už po 4 hodinách zpoždění) a vyšší limity krytí či vyřízení všech záležitostí za vás v poměrně krátké časové lhůtě.
Ztráta se řeší až po 21 dnech
Pokud k vám váš kufr nedorazí do 21 dnů, je podle mezinárodních pravidel považován za ztracený. V tuto chvíli vzniká nárok na náhradu hodnoty obsahu, což je téma pro jeden z našich dalších článků.
Kam se obrátit při vzniku problémů
Pokud byste si nebyli jisti nebo letecká společnost odmítala váš nárok uznat, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum (ESC) nebo Českou obchodní inspekci (ČOI), které vám mohou pomoci s prosazováním vašich práv.


