Bruselský návrh narazil na odpor
Evropská komise předložila návrh na zpřísnění pravidel s argumentem, že starší vozy častěji selhávají při kontrolách a zvyšují riziko nehod i znečištění ovzduší. Mluvčí Komise Eva Hrnčířová uvedla, že cílem je sjednotit pravidla napříč EU a zvýšit bezpečnost provozu.
V současnosti už v 16 z 27 unijních zemí musejí starší auta na technickou kontrolu častěji než novější vozy – tedy zpravidla každoročně. Česko ale od počátku návrh odmítá a hledá spojence pro jeho zablokování. „Máme víc než blokační menšinu. Nikdo se nemusí obávat, že by u aut starších 10 let byla lhůta STK zkrácena na rok,“ uvedl ministr Kupka.
Unijní plán „Fit for 55“ navíc počítá s digitalizací – například zavedením elektronického osvědčení o způsobilosti vozidla (tzv. „digitálního certifikátu“), který by měl snížit byrokracii a usnadnit přenos informací mezi státy.
Bezpečnost ano, ale s rozumem
I česká Asociace STK návrh považuje za zbytečně přísný. Dvouletý interval je podle ní funkční – stav vozidla se v této době nezhorší natolik, aby představovalo systémové riziko. Častější kontroly by podle Asociace znamenaly zbytečné zatížení pro řidiče i samotný systém.
Evropská komise ale upozorňuje, že starší vozy neprojdou kontrolou až dvakrát častěji než ty novější a zvyšuje se u nich i riziko nehody. Podle místopředsedy Sněmovny Karla Havlíčka (ANO) ale stojí za návrhem jiný a jediný motiv: „Cílem je donutit lidi zbavit se aut se spalovacími motory,“ shrnul.
O celém návrhu se má znovu jednat na podzim, pravděpodobně od září. Ve hře je i možnost, že by změny byly pouze dobrovolné – záleželo by na jednotlivých státech, zda a jak je implementují. To by podle ministra Kupky bylo nejpřijatelnější řešení.
Český vozový park stárne
Návrh přichází v době, kdy počet registrovaných vozidel v Česku stále roste. Loni se přiblížil hranici sedmi milionů. S tím ale roste i průměrné stáří vozidel – v Česku aktuálně činí 16,6 roku, což je výrazně nad unijním průměrem 12,5 roku. Hůře je na tom v EU už jen Řecko.
Navíc řada českých domácností používá starší auto jako hlavní nebo jediné. V praxi ale záleží spíše na skutečném technickém stavu a údržbě než na stáří vozu. I proto politici napříč koalicí tvrdí, že STK nemá být represivní nástroj, ale sloužit k ověření technické způsobilosti bez zbytečných zásahů.
Elektromobily na vzestupu, ale stále menšinou
Bruselské návrhy přicházejí ruku v ruce s celkovou snahou o ekologizaci dopravy. Evropská unie plánuje postupné ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory po roce 2035. Česko a několik dalších států se ale snaží prosadit výjimky a zmírnění tempa přechodu.
Ačkoli i trh s elektromobily v Česku stále výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi, i zde dochází k nárůstu. V prvním pololetí letošního roku prodeje elektroaut významně vzrostly. Jejich podíl na vozovém parku však zatím zůstává nízký.


