Zpoždění letu a pojištění
Typickou situaci popisuje paní Lenka: „Zpočátku naše cestování vypadalo naprosto bezproblémově, jenže když jsme měnili let, dozvěděli jsme se, že naše letadlo bude mít tři hodiny zpoždění. Nakonec to byly hodiny čtyři. Čekání se dvěma menšími dětmi na letišti bylo úmorné. Do místa ubytování jsme dorazili pozdě večer, nedostali jsme už ani večeři. Když jsem se pak informovala u své pojišťovny, jestli máme nárok na nějaké odškodnění, bylo nám řečeno, že ne, že by zpoždění muselo být alespoň 6 hodin.“
V této situaci je směrodatné znění pojistné smlouvy, kterou klient uzavřel se svou cestovní kanceláří. Paní Lenka měla ve smlouvě uvedeno, že za každých šest hodin zpoždění má nárok na 1 000 Kč. Takže jí sdělená informace byla správná. Každá pojišťovna však může mít jiné smluvní podmínky. (Navíc je užitečné zjistit si ve smlouvě platnost pojištění. Může v ní být např. uvedeno, že pro zahraniční zájezdy platí, že pojištění jednotlivé cesty začíná a končí okamžikem překročení hranice České republiky. Tudíž pokud vám vznikne nějaký problém na území ČR, pojištění se na něj nemusí vztahovat.)
Legislativa a nárok na kompenzace
Pokud cestujete letecky v rámci EU nebo letíte s evropskou aerolinkou, je dobré vědět, že vaše práva chrání Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Podle tohoto předpisu by už paní Lenka měla mít nárok na kompenzaci
Právní ochrana se týká konkrétně:
- Letů, které začínají na letišti v rámci Evropské unie, Norska, Islandu nebo Švýcarska,
- letů provozovaných aerolinkami se sídlem v EU, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, i když začínají mimo tato území.
Doby zpoždění a právo na ochranu
Právo na ochranu platí, pokud je vaše letadlo zpožděno o určitou minimální dobu, která závisí na délce letu:
- Minimálně 2 hodiny zpoždění u letů do 1 500 km,
- minimálně 3 hodiny zpoždění u letů v rámci EU delších než 1 500 km a u ostatních letů mezi 1 500 a 3 500 km,
- minimálně 4 hodiny zpoždění u všech ostatních letů delších než 3 500 km.
Nárok na péči
Během čekání na zpožděný let máte právo na zajištění základní péče, která zahrnuje:
- Bezplatné občerstvení a nápoje přiměřené délce čekání,
- dva bezplatné telefonní hovory nebo e-maily pro komunikaci.
- V případě, že je let zpožděn do dalšího dne, má letecká společnost povinnost zajistit ubytování v hotelu a dopravu mezi hotelem a letištěm.
Tyto služby jsou poskytovány bez ohledu na to, zda máte nárok na finanční kompenzaci.
Nárok na finanční kompenzaci
Na finanční odškodnění máte zpravidla nárok, pokud je váš let zpožděn na příletu alespoň 3 hodiny. Výše této kompenzace závisí na délce letu a činí:
- 250 EUR pro lety do 1 500 km,
- 400 EUR pro lety v EU delší než 1 500 km a pro ostatní lety mezi 1 500 a 3 500 km,
- 600 EUR pro lety delší než 3 500 km.
O kompenzaci žádáte přímo leteckou společnost. Kompenzace je paušální, tedy není nutné prokazovat reálnou škodu. Kompenzace však může být snížena o 50 %, pokud vám letecká společnost nabídne alternativní let s příletem v rozmezí 2 až 4 hodin od původně plánovaného příletu.
Výjimky, kdy kompenzace nenáleží
Nárok na finanční kompenzaci nemáte, pokud zpoždění bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, které letecká společnost nemohla ovlivnit (například špatné počasí, bezpečnostní hrozby, stávka třetích stran na letišti).


