Dnes je 21. 12. 2025 a svátek má Natálie

Nákup ojetého vozu. Souvislost mezi nájezdem, stočeným tachometrem a starým poškozením

Počet najetých kilometrů je jedním z hlavních ukazatelů opotřebení vozu a klíčovým prvkem pro řidiče, kteří kupují nové auto. Stav tachometru nicméně nemusí vždy ukazovat reálnou hodnotu, především pokud se jedná o starší vozidlo. Podvodníci si s čísly často hrají s vidinou vyšších zisků.

Kdy roste pravděpodobnost stočených kilometrů

V Česku trpí na stočené kilometry nejčastěji auta, která mají najeto přes 200 000 km. Téměř u 6 % aut prověřených na platformě carVertical, u kterých byly zaznamenány stočené kilometry, mělo nájezd mezi 200 000 a 250 000 km. Šance, že si koupíte auto se stočenými kilometry, je v této kategorii třikrát vyšší než u aut, která mají najeto do 50 000 km.

V kategorii vozů s nájezdem do 50 000 km se tedy jedná „jen“ o 2 % stočených tachometrů. U aut s nájezdem od 50 000 km do 150 000 km je pravděpodobnost jen nepatrně vyšší. Avšak po překročení hranice 150 000 km vyskočí šance na vůz se stočným tachometrem přes 3 % a tento trend dál úměrně stoupá s rostoucím nájezdem.

Kritická hranice nájezdu

Jakmile však tachometr překročí hranici 250 000 km, podíl aut se stočenými kilometry převýší 8 %. U aut s nájezdem mezi 300 000 a 350 000 km jde o 12 %. U prověřených aut s nájezdem vyšším než 500 000 km se procento více než zdvojnásobilo (25,5 %). Stočené kilometry mělo tedy každé čtvrté auto.

Nájezd a poškození vozu

Vyšší pravděpodobnost koupě auta se stočenými kilometry je jen jedním z mnoha rizik, kterým můžete při koupi auta s vyšším nájezdem čelit. S počtem najetých kilometrů stoupá také šance, že v minulosti došlo k poškození auta. Ve sledovaném vzorku to byly právě vozy s nájezdem 350 000 až 400 000 km, které byly v minulosti nejčastěji havarované. Jednalo se o celých 61 %. Nejnižší šance narazit na auto s nějakým poškozením je u nájezdu do 50 000 km. Činí však téměř 39 %, což není rozhodně málo.

Nejžádanější auta

Z vygenerovaných přehledů historie vozidel vyplývá, že Češi se nejčastěji zajímají o auta s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km. Těsně za nimi se drží auta s nájezdem mezi 100 000 a 150 000 km.  Zájem o vozy s nájezdem v rozmezí 50 000 až 100 000 km je výrazně nižší, díky jejich vyšší tržní ceně.

Všudypřítomné riziko

Přestože většina českých řidičů nepřekračuje hranici 200 000 km, kdy se riziko zakoupení auta se stočenými kilometry značně zvedá, šance, že si takové auto koupíte, rozhodně není nulová. V nejoblíbenější kategorii nájezdu,  tj. od 150 000 do 200 000 km, mělo stočené kilometry přes 3 % aut. Navíc záznam o poškození měla v této kategorii dobrá polovina aut.

Relativně dobrá volba

Z ojetých aut představují zlatý střed auta stará 3 až 5 let. Neztrácejí totiž tolik na hodnotě a nemají vysoký nájezd. Jenomže takové auto si nemůže dovolit každý, proto se řidiči zajímají o starší modely s vyšším nájezdem. Při koupi by pak měli věnovat velkou pozornost skutečnému stavu a rovněž jeho historii. Přehledy historie vozidel totiž poskytují cenný vhled do minulosti auta, včetně jeho poškození a potenciální manipulace s tachometrem. Umožňují také odhadnout nutné dodatečné náklady, které budete muset do vozu po jeho koupi ještě investovat. (Například pokud auto v minulosti prodělalo čelní náraz, zaměřte se na známky koroze nebo stopy po špatné opravě právě v čelní části vozu.) Samotné koupi by měla vždy předcházet testovací jízda a fyzická kontrola v autorizovaném servisu.

Zdroj: TZ carVertical

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Poradna

Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Jak bezbolestně snížit domácí výdaje. Šetřit nemusí nutně znamenat omezovat se

Jak bezbolestně snížit domácí výdaje. Šetřit nemusí nutně znamenat omezovat se

Pocit, že všechno zdražuje, už nikoho nepřekvapí. Překvapivé ale je, kolik se dá ušetřit, aniž by člověk musel mít pocit, že si něco odpírá. Stačí pár změn v běžných zvycích, ...
Pomerančový srnčí hřbet. Dostupné suroviny, jednoduchá příprava, lahodná chuť

Pomerančový srnčí hřbet. Dostupné suroviny, jednoduchá příprava, lahodná chuť

Potřebujete upéct něco na zub, ale nemáte moc času? Náš pomerančový srnčí hřbet kombinuje snadno dostupné suroviny a jednoduchý postup. Navíc provoní váš domov příjemnou vůní pomeranče. Pokud použijete ozdobnou ...
Jak odejít dříve do důchodu II. díl – Předdůchod

Jak odejít dříve do důchodu II. díl – Předdůchod

Ne každý se dožívá důchodového věku v plné síle a zdraví, zvlášť když se jeho hranice v porovnání s minulostí výrazně zvýšila. Mnozí pak v duchu stříhají onen pomyslný metr, ...
Jak odejít dříve do důchodu I. díl – Předčasný důchod

Jak odejít dříve do důchodu I. díl – Předčasný důchod

Pokud patříte k těm, kteří si nedokážou představit, že by měli do pozdního věku podávat plný pracovní výkon, pak patrně uvažujete o dřívějším odchodu do důchodu. Máte dvě možnosti, z ...
Zájem o očkování prudce roste. Jak se vyhnout zbytečným komplikacím po aplikaci vakcíny

Zájem o očkování prudce roste. Jak se vyhnout zbytečným komplikacím po aplikaci vakcíny

Většina očkovacích center má na říjen naprosto plné termíny. Co se týká listopadu a prosince, najít volný termín je možné, ale výběr není příliš velký. Důvodem je zvýšený zájem zejména ...
Když je pojistka na auto příliš drahá. Kdy můžete vypovědět povinné ručení či havarijní pojištění

Když je pojistka na auto příliš drahá. Kdy můžete vypovědět povinné ručení či havarijní pojištění

V posledních letech ceny povinného i havarijního ručení stále rostou. Není výjimkou, že předpis na novou platbu zdraží nikoli o jednu či dvě stokoruny, ale i o částku blížící se ...
Slzy nejsou jen jedny, máme více druhů. Čím se liší, proč jsou slané a proč nám někdy dojdou

Slzy nejsou jen jedny, máme více druhů. Čím se liší, proč jsou slané a proč nám někdy dojdou

Říká se, že „slzy oči neoslabí, ale srdce posílí“. Slzy nás provázejí od narození až do konce života – někdy se bráníme, aby nevytryskly, jindy je nedokážeme zastavit. Pláčeme při ...
Vysokým krevním tlakem trpí každý druhý či třetí Čech. Mnoho z nich o tom neví

Vysokým krevním tlakem trpí každý druhý či třetí Čech. Mnoho z nich o tom neví

Nebolí a nemusí mít měsíce i léta žádné výrazné příznaky, proto o něm spousta lidí neví, dokud jim nezačne způsobovat vážné zdravotní komplikace. Řeč je o vysokém krevním tlaku, tichém ...
Hazardní prvky v mobilních hrách. Rodiče netuší, že děti mají v rukou virtuální kasino, které provětrá jejich účet

Hazardní prvky v mobilních hrách. Rodiče netuší, že děti mají v rukou virtuální kasino, které provětrá jejich účet

Rodiče nečekaně objeví na výpisech z bankovních účtů platby za mobilní hry (někdy i v řádu tisíců korun), aniž by tušili, že jejich dítě za hraní platí. Často se totiž ...