Dnes je 21. 12. 2025 a svátek má Natálie

Jak při nákupu prohlédnout účinné reklamní triky, které používají tzv. opačnou psychologii

Ať o to stojíme či nikoli, denně jsme obklopeni reklamou na vše možné. Firmy potřebují prodat své výrobky a služby, takže využívají rozmanité marketingové strategie, aby zaujaly naši pozornost a poté z nás učinili svého zákazníka. Pokud se ke koupi rozhodneme na základě své racionální úvahy, je vše v pořádku. Stává se však, že působivá reklama nás přiměje ke spontánnímu nákupu něčeho, co bychom po zralé úvaze nikdy nekoupili. Tehdy si může marketér gratulovat za skvěle odvedenou práci. Horší to je se zákazníkem. Ten může jen konstatovat, že se nechal nachytat.

Jak „nenaletět“ na reklamu

Přilákat zákazníka na nasyceném trhu (tj. na trhu, kde je přebytek zboží a služeb), není vůbec jednoduché. Prodávající musí obstát v tvrdé konkurenci. Není tedy divu, že časem se marketing proměnil v celou vědu, která využívá poznatků dalších vědeckých oborů. Nezastupitelnou roli zde sehrává psychologie. Protože ví, jak funguje lidská psychika, dokáže také účinně poradit, jak ji ovlivnit. Mezi jednu z velmi účinných psychologických metod prodeje patří využití tzv. opačné psychologie. Když jako zákazník poznáte princip jejího fungování, už jí příště tak lehce nepodlehnete.

V čem se ukrývá tajemství opačné psychologie

Odborně se hovoří o reverzní psychologii, která se používá k ovlivnění chování lidí tím, že jim řeknete, aby udělali opak toho, co chcete. Zní to sice paradoxně, ale často to funguje, a to z těchto důvodů:

  • Lidé nemají rádi příkazy, nechtějí se nechat omezovat ve své svobodě, svých možnostech a také nechtějí podstupovat nepohodlí.
  • Mnoho lidí rádo porušuje zákazy, dává jim to pocit dobrodružství, hrdinství či výjimečnosti.
  • Jedná se o projev vzdoru vůči autoritám.

Jak ji rozeznat při nakupování

Reverzní psychologie v marketingu má tedy za cíl upoutat pozornost potenciálního zákazníka, vzbudit jeho touhu po výrobku a (to hlavně) přimět ho ke koupi. V praxi to může vypadat následovně:

  • Negativní tvrzení. Někdy také bývá označováno jako negativní reklama. Využívá zmíněné snahy lidí porušovat omezení, například „Tento produkt rozhodně není pro každého“, čímž nám reklama de facto říká: „Nemáte na to, abyste si mohli dovolit zaplatit za náš výrobek.“ A mnoho lidí nechce spadat do kategorie chudáka, který na to nemá, a výrobek si koupí.
  • Zákaz, resp. příkaz něco nedělat. Příkladem může být třeba reklama na čisticí prostředek: „Nekupujte tento výrobek, pokud chcete mít doma špínu!“ Nebo reklama na vitamíny pro zvířata: „Chcete, aby vaše kočka byla nemocná? Pak nekupujte naše vitamínové granule.“ Na internetu se často setkáte s reklamou v tomto duchu: „Neklikejte na toto tlačítko!“ Mnoho lidí však samozřejmě klikne, a už se dostává do spárů cílené reklamy.
  • Omezená dostupnost výrobku. Snaha přimět zákazníka k rychlé koupi. Reklama např. tvrdí: „Pro velký zájem zákazníků výrobek získá jen prvních 100 kupujících.“
  • Exkluzivní nabídky, omezené edice. Prodejní společnost se snaží vytvořit dojem exkluzivity a opět popohnat zákazníka. Ten se rozhoduje rychleji, protože má obavu, že zmešká skvělou příležitost. Typicky se jedná o vánoční či valentýnské edice parfémů, bonboniér, šperků atd.
  • Předpověď zvýšení cen. Prodejci se normálně málokdy chlubí tím, že budou zvyšovat ceny, spíše to dělají skrytě. Zde jde však o záměr, který vás má opět přimět k rychlejšímu nákupu a k nákupu ve větším množství: „Příští měsíc budeme zdražovat.“

Příště už budete chytřejší

Až příště narazíte na podobná tvrzení, bude pro vás hračkou prohlédnout psychologický trik využitý v prodejní strategii. Díky tomu budou rozhodovat o tom, jestli daný výrobek skutečně za danou cenu chcete, méně vaše emoce a více racionální úvaha.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Poradna

Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

Kybeberzločincům začínají žně. Na co si dát pozor při vánočních online nákupech a jak nenaletět

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Jak bezbolestně snížit domácí výdaje. Šetřit nemusí nutně znamenat omezovat se

Jak bezbolestně snížit domácí výdaje. Šetřit nemusí nutně znamenat omezovat se

Pocit, že všechno zdražuje, už nikoho nepřekvapí. Překvapivé ale je, kolik se dá ušetřit, aniž by člověk musel mít pocit, že si něco odpírá. Stačí pár změn v běžných zvycích, ...
Pomerančový srnčí hřbet. Dostupné suroviny, jednoduchá příprava, lahodná chuť

Pomerančový srnčí hřbet. Dostupné suroviny, jednoduchá příprava, lahodná chuť

Potřebujete upéct něco na zub, ale nemáte moc času? Náš pomerančový srnčí hřbet kombinuje snadno dostupné suroviny a jednoduchý postup. Navíc provoní váš domov příjemnou vůní pomeranče. Pokud použijete ozdobnou ...
Jak odejít dříve do důchodu II. díl – Předdůchod

Jak odejít dříve do důchodu II. díl – Předdůchod

Ne každý se dožívá důchodového věku v plné síle a zdraví, zvlášť když se jeho hranice v porovnání s minulostí výrazně zvýšila. Mnozí pak v duchu stříhají onen pomyslný metr, ...
Jak odejít dříve do důchodu I. díl – Předčasný důchod

Jak odejít dříve do důchodu I. díl – Předčasný důchod

Pokud patříte k těm, kteří si nedokážou představit, že by měli do pozdního věku podávat plný pracovní výkon, pak patrně uvažujete o dřívějším odchodu do důchodu. Máte dvě možnosti, z ...
Zájem o očkování prudce roste. Jak se vyhnout zbytečným komplikacím po aplikaci vakcíny

Zájem o očkování prudce roste. Jak se vyhnout zbytečným komplikacím po aplikaci vakcíny

Většina očkovacích center má na říjen naprosto plné termíny. Co se týká listopadu a prosince, najít volný termín je možné, ale výběr není příliš velký. Důvodem je zvýšený zájem zejména ...
Když je pojistka na auto příliš drahá. Kdy můžete vypovědět povinné ručení či havarijní pojištění

Když je pojistka na auto příliš drahá. Kdy můžete vypovědět povinné ručení či havarijní pojištění

V posledních letech ceny povinného i havarijního ručení stále rostou. Není výjimkou, že předpis na novou platbu zdraží nikoli o jednu či dvě stokoruny, ale i o částku blížící se ...
Slzy nejsou jen jedny, máme více druhů. Čím se liší, proč jsou slané a proč nám někdy dojdou

Slzy nejsou jen jedny, máme více druhů. Čím se liší, proč jsou slané a proč nám někdy dojdou

Říká se, že „slzy oči neoslabí, ale srdce posílí“. Slzy nás provázejí od narození až do konce života – někdy se bráníme, aby nevytryskly, jindy je nedokážeme zastavit. Pláčeme při ...
Vysokým krevním tlakem trpí každý druhý či třetí Čech. Mnoho z nich o tom neví

Vysokým krevním tlakem trpí každý druhý či třetí Čech. Mnoho z nich o tom neví

Nebolí a nemusí mít měsíce i léta žádné výrazné příznaky, proto o něm spousta lidí neví, dokud jim nezačne způsobovat vážné zdravotní komplikace. Řeč je o vysokém krevním tlaku, tichém ...
Hazardní prvky v mobilních hrách. Rodiče netuší, že děti mají v rukou virtuální kasino, které provětrá jejich účet

Hazardní prvky v mobilních hrách. Rodiče netuší, že děti mají v rukou virtuální kasino, které provětrá jejich účet

Rodiče nečekaně objeví na výpisech z bankovních účtů platby za mobilní hry (někdy i v řádu tisíců korun), aniž by tušili, že jejich dítě za hraní platí. Často se totiž ...