Nezvládnutý projekt a manažerská pochybení
Auditní zpráva, která hodnotila přípravu a spuštění digitalizace stavebního řízení, identifikovala řadu zásadních selhání. Současný ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek kritiku míří zejména na svého předchůdce. „Audit poukázal na tři desítky klíčových zjištění. Je to zejména podcenění časového hlediska, podcenění časového stresu, kdy bylo zřejmé, že za daných lhůt nemohou proběhnout všechny fáze tak, aby došlo k úspěšnému spuštění systému,“ uvedl. Zásadními problémy byly dle Kulhánka především absence projektového řízení, neprovedení testovacího provozu a slabé personální zajištění. „To jsou hlavní skupiny, které vnímám jako velký handicap a manažerská pochybení bývalého ministra pro místní rozvoj,“ dodal.
Kulhánkův předchůdce, Ivan Bartoš, ale nařčení odmítá a tvrdí, že o problémech se vědělo už při jeho nástupu. „To, že ten projekt je v časovém skluzu, jsme věděli, už když jsem do úřadu nastupoval. Já jsem přišel na vládu s návrhem a žádal jsem další resorty – potažmo jejich státní podniky – aby se zapojily do přípravy toho projektu, protože nabírá skluz. A vláda to odmítla,“ shrnul.
Kromě toho Bartoš zpochybňuje samotnou důvěryhodnost auditu. Tvrdí, že mohl být zmanipulován. „Měl jsem pochybnosti u auditu, už když záhadně unikl z MPSV, stejně tak byl podezřelý i výběr dané firmy. A byl jsem šokován, když se nám ozval forenzní analytik, že mu volali opilí auditoři a nabídli mu, že bychom za určitých podmínek mohli do auditu nahlédnout a dělat v něm změny,“ uzavřel. Piráti tak audit označují za účelový a nevěrohodný a podali kvůli němu i trestní oznámení.
Zklamaní stavebníci i zahlcené úřady
Digitalizace stavebního řízení měla přinést v jistém slova smyslu revoluci – a to zejména v podobě výrazného zjednodušení řízení. Sliby, že namísto téměř padesáti razítek bude v rámci stavebního řízení třeba již jen jedno, dříve zaznívaly i z úst další bývalé ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO). Aktuální realita je však jiná – mnozí žadatelé čekají na stavební povolení déle než rok. Stavební úřady byly navíc loni zahlceny papírovými žádostmi, protože se stavebníci obávali problémů s novým systémem. Mnoho dokumentů tam podle úředníků zůstává dodnes.
Letní spuštění, senátní bypass a hybridní režim
Systém digitalizace stavebního řízení byl oficiálně spuštěn 1. července 2024. Vzhledem k množství technických i organizačních problémů byl následně Senátem schválen tzv. bypass – novela stavebního zákona, která umožnila stavebním úřadům používat hybridní režim. Až do roku 2027 tak mohou paralelně využívat starý i nový systém.


