Nová metodika má předcházet kolizím ve výstavbě
Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka (STAN) bude nová metodika sloužit jako nástroj, jak sladit plánování cyklotras s dalšími strategickými stavebními záměry. „Budeme s ní pracovat i u územně analytických podkladů, abychom zohledňovali výhled různých dopravních staveb a předešli možným kolizím,“ uvedl ministr. Ministerstvo podporuje také lepší značení tras, spolupracuje s krajskými cyklokoordinátory a obcím nabízí podporu při přípravě projektů, které mohou čerpat evropské dotace. Cílem není jen podpora rekreační cyklistiky, ale také každodenní dopravy – tedy dostat lidi na kole do práce, školy či na nákup.
Cyklistika je v Česku populární, ale nebezpečná
Cyklistika patří v Česku mezi velmi oblíbené volnočasové aktivity. Podle loňského průzkumu agentury Kantar se jí alespoň občas věnuje až 64 % obyvatel. Vedle klasických horských kol, která vlastní více než polovina cyklistů, postupně roste i zájem o elektrokola – využívá je zhruba 10 % lidí.
Popularita cyklistiky má ale i své stinné stránky. Každoročně se v Česku stane přes 4 000 dopravních nehod s účastí cyklistů. Až tři čtvrtiny z nich zaviní sami cyklisté. V roce 2023 zemřelo při těchto nehodách 38 osob. Polovina z nich utrpěla smrtelný úraz hlavy – a to často proto, že neměli přilbu. Závažným problémem je také alkohol. Ačkoliv pro cyklisty platí stejně jako pro řidiče automobilů nulová tolerance, mnozí toto pravidlo nerespektují. Ze statistik vyplývá, že přibližně třetina nehod s cyklisty souvisí s alkoholem. Zvlášť rizikové jsou tzv. vinařské stezky, kde lidé často kombinují sport s konzumací vína či piva. Sami cyklisté pak tvrdí, že „vědí, co zvládnou“ a že jedno pivo není problém – realita ale často bývá jiná.
Bezpečnost cyklistů ohrožují i vlastní chyby v chování – například když se pohybují po silnicích, kde nemají co dělat, nebo si pletou svou roli s chodci. Naopak i řidiči automobilů často ignorují povinnost dodržovat bezpečný boční odstup nebo se k cyklistům chovají agresivně.
Obce se připravují, krajští koordinátoři hrají klíčovou roli
Díky evropským fondům a metodické podpoře ministerstva se do budování cyklotras stále aktivněji zapojují samotné obce. Spolupráce mezi kraji, městy, obcemi a Správou železnic je podle MMR zásadní. Důležitou roli v tomto procesu hrají krajští cyklokoordinátoři, kteří mají na starosti plánování a koordinaci cyklistické infrastruktury v jednotlivých regionech.
Rozvoj cyklodopravy je zároveň součástí širší snahy o udržitelnou mobilitu, snižování emisí a zlepšování kvality života ve městech. Kolo jako běžný dopravní prostředek má navíc potenciál odlehčit přetížené silnice i veřejnou dopravu.


