Ve Středočeském kraji zdraží papírové i elektronické jízdenky
Středočeský kraj oznámil, že od ledna 2026 dojde k plošnému navýšení cen jízdného v rámci systému Pražské integrované dopravy (PID). Papírová jízdenka, která nyní stojí 30 korun, podraží na 39 korun. Elektronická verze vyjde cestující na 36 korun. Kromě jednorázových lístků dojde ke zdražení i u předplacených časových kuponů – zde se očekává nárůst cen o zhruba 30 procent u papírových variant a o 20 procent u elektronických.
Podle kraje je důvodem nejen růst provozních nákladů, ale také snaha o spravedlivější nastavení systému. Nově se také počítá s pravidelnou valorizací cen jízdného podle inflace.
Praha čeká na rozhodnutí kraje, tarifní pásma se zjednoduší
Na změny ve Středočeském kraji reaguje i Praha. Zatímco dosud byly v systému PID čtyři tarifní pásma, do budoucna by měla zůstat pouze tři. Změna má přinést větší přehlednost a jednodušší tarifní strukturu, která by lépe odpovídala současnému pohybu cestujících mezi Prahou a jejím okolím.
Pražská rada zatím finální rozhodnutí neudělala, ale podle dostupných informací by se plánované úpravy měly dotknout pouze jednorázových jízdenek. Časové kupony, které využívají tisíce obyvatel hlavního města, mají zůstat beze změny. O finálním schválení se má rozhodnout v následujících týdnech, termín jednání však zatím nebyl stanoven.
Ceny MHD se v krajích výrazně liší
Zatímco Praha dnes nabízí jednorázové jízdné za 30 korun, v jiných regionech jsou ceny znatelně nižší. Například v Jihočeském kraji je základní jízdné 11 korun, v Ústeckém kraji 20 korun. V Olomouci stojí jízdenka 25 korun. Ceny odrážejí jak délku tras a rozsah sítě, tak způsob financování veřejné dopravy v daném kraji či městě.
Podle údajů Ministerstva dopravy realizovali cestující městskou hromadnou dopravou v loňském roce přes dvě miliardy jízd. Největší podíl připadá na autobusy, které přepravily 722 milionů osob. Tramvaje následovaly s 656 miliony cestujících, metro s 379 miliony a trolejbusy s 205 miliony. Zájem o MHD v Česku výrazně vzrostl po pandemii covidu-19, kdy počet cestujících spadl na historické minimum. Od té doby se veřejná doprava postupně vrací k předcovidovým hodnotám a v některých městech je dokonce překonává.
Modernizace i výzvy: cestující chtějí komfort a jednoduchost
Ve většině vozidel MHD už dnes cestující mohou platit kartou přímo u turniketu nebo řidiče. Technologický pokrok však podle nich není vše – roste i poptávka po klimatizovaných vozech, bezbariérovém přístupu a větší čistotě v dopravních prostředcích. Mnohá města proto investují nejen do rozšiřování linek, ale také do modernizace vozového parku. Veřejná doprava v Česku se tak ocitá na rozcestí: na jedné straně čelí rostoucím nákladům, které vedou ke zvyšování cen, na straně druhé musí obstát v konkurenci s individuální dopravou a udržet si atraktivitu pro cestující. Výzvou do budoucna bude najít rovnováhu mezi dostupností, kvalitou a udržitelným financováním.


